12 July 2011

* Wayang SErammmm *

2 ari yg lalu aku dgn smngat berKOBAR2 nk tgok cterrr antu..
smpaiii updte sttus kt fb..excted la kn..
wakakakaka
start kul 11 lbih mlm tgok movie pas2 dgn ttup sume lmpu
konon2 mcm kt CINEMA...
xleh blah tollll....

pnyeww excted tgok kn tp tngan ttup mka
bnda 2 WAJID wat bla tgok cterr ANTU
coz xdak KEBERANIAN YG TGGI kalo tgok cterr antu
cma wat pulun excted jerr..
huhuhuhu

mta mmg fokus laaa tgok movie 2
kalo mnjrit 2 jgn ckp laaa..
smpaii skit TEKAK sbb mnjrit..
bnyak SUSPEN cterr 2
REAL glerrrr...

smpaii kn aku xleh tdoq mlam 2
sbb teringat cter 2...
n tringat byang2 2..
oooohhh OMG..

Penggambaran movie 2 di Istana Billah di Papan , Perak
Ney history nyerrrr

Mandailing Mansion Adalah Istana Billah Di Papan Perak

Saya baru terjumpa bila search di Google petang ni, satu informasi yang boleh dikongsikan di sini. terima kasih kepada jellymerah. Dari sana saya mendapat link informasi di laman ini. Rupa-rupanya istana ini dibina menggunakan konsep binaan Mandailing atau lebih dikenali sebagai Mandailing Mansion. Gambar-gambar di bawah dipetik dari laman ini.
Mandailing merupakan nama keturunan bangsawan yang berasal dari Sumatera, Indonesia. Istana Billah siap dibina pada tahun 1896 dan merupakan villa 2 tingkat terbesar di Papan, dimana Raja Billah merupakan penghulu pada masa itu. Menurut Abdur-Razzaq Lubis, pakar mengenai sejarah Mandailing, Raja Billah dan pengikutnya telah membuat keputusan untuk menetap di Perak namum pada akhir 1890an ramai dari keturunannya meninggalkan Papan.

Menurutnya juga binaan Istana Billah ini menyerupai rumah bangsawan-bangsawan melayu pada masa itu. Tetapi mempunyai rekaan dalaman yang berbeza.

Di tingkat bawah terdapat sebuah dewan yang mempunyai 8 penjuru besar dan sebuah pangkin. Manakala di tingkah atas merupakan ruang bilik tetamu dan dewan yang agak besar. Menurut sejarah, istana ini digunakan oleh Raja Billah untuk meraikan majlis kahwin, keramaian ataupun apa-apa sambutan penduduk di sekitarnya.

Yang paling utama, istana ini merupakan platform untuk penduduk disekitarnya bertemu dengan Raja Billah bagi membincangkan masalah dan bertukar pendapat. Dan biasanya penduduk akan mengunjunginya selepas sembahyang jumaat di masjid Papan.


Saadiah Kamaruddin, salah seorang dari keturunan Raja Billah ada diceritakan oleh ibunya bahawa dewan besar ditingkat bawah digunakan untuk majlis keramaian ataupun mensyuarat pada masa itu. Dan juga tempat beliau bermain semasa zaman kanak-kanak.

P/s : cba tgok movie PENUNGGU ISTANA..:)

No comments:

Post a Comment